‘Horizon verbreden in mijn eigen bedrijf’

29 mei 2018

Het runnen van een eigen slagerij is een droom die uitkomt, zegt Tim de Gier van de gelijknamige Keurslagerij in Nijkerk. Tien jaar geleden begon zijn stage bij Gert Jan Veenendaal en inmiddels heeft hij niet alleen vorig jaar het bedrijf overgenomen, maar ook nog steeds een flinke omzetstijging doorgemaakt. Dat komt onder meer door het verlagen van de prijzen en het aanboren van nieuwe markten. Zo ging hij onlangs een samenwerking met de plaatselijke Jumbo aan.

T im de Gier volgde de opleiding Detailhandel, maar twijfelde over welke richting hij op zou gaan. Hij liep stage bij een supermarkt en een kledingwinkel en had een bijbaantje bij de marktslager. Omdat het werken met vlees hem wel beviel, besloot hij Keurslager Gert Jan Veenendaal in zijn dorp om een stageplaats te vragen. Hij had het daar ontzettend naar zijn zin en ging er na het afronden van zijn opleiding aan het werk. ‘Ik heb daar alle kansen gekregen en gegrepen om me uiteindelijk volleerd slager te mogen noemen en het gezicht van de winkel te worden. Toen Gert Jan een jaar of vijf geleden vertelde dat hij over een tijdje wilde stoppen, zag ik mijn kans schoon en heb ik besloten het bedrijf over te nemen’, zegt de 27-jarige ondernemer, die sinds een jaar officieel eigenaar is.

Tim wordt enorm gesteund door zijn familie. ‘Mijn vriendin werkt niet in de winkel, maar staat volledig achter mij. Ook mijn ouders ondersteunen mij. Mijn moeder vindt niets mooier dan mensen helpen. Ze is veertig jaar als kapster werkzaam geweest. Toen ik haar vroeg of ze in de winkel wilde helpen, zei ze volmondig ‘ja’. Mijn vader is één dag in de week minder gaan werken om me te helpen met het bezorgen van bestellingen et cetera. Hier ben ik erg blij mee.’

Grote plannen

3-moeder-300x200 Tim’s moeder is veertig jaar kapster geweest en werkt nu bij hem in de winkel.

Met de Keurslagerij heeft hij sinds de start grote plannen. ‘Het ambacht vind ik prachtig. Ik vind het heerlijk om lekkere dingen te maken en nieuwe producten te lanceren. Het geeft voldoening als je klanten met een glimlach naar huis ziet gaan, maar ik wil ook heel graag mijn bestaande bedrijf verder uitbouwen en mijn horizon verbreden.’

Onder zijn leiding is in een jaar tijd heel wat veranderd. ‘De winkelinrichting was goed; we hebben alleen een paar kleine details veranderd, maar de buitenkant van het pand hebben we wel een flinke opknapbeurt gegeven. De winkel had totaal niet de frisse uitstraling, die ik voor ogen had. We hebben onze naam in witte letters op een zwarte balk op de gevel geplaatst en voor de deur een we houten bloembakken met olijfbomen neergezet.’

Lagere prijzen

Ook heeft hij vrijwel direct het prijsniveau verlaagd. ‘Ik heb het bestaande assortiment overgenomen, maar in mijn ogen waren de producten wat te hoog geprijsd. In de volksmond stond de slagerij bekend als ‘duur, maar goed’ en dat stond me niet aan. Daarom heb ik berekend welke totale marge ik wilde behalen en wat de marge per product was. Daarna heb ik de prijs van het complete assortiment naar beneden gebracht. We hebben nu een zeer gunstig geprijsd basisassortiment en hebben een nieuwe slogan ingevoerd: ‘Kwaliteit voor de juiste prijs’.’

Het effect daarvan is duidelijk merkbaar. ‘De prijsdaling pakt ontzettend goed uit. Het aantal klanten is flink gestegen. Er komen nu verschillende lagen uit de bevolking naar de winkel, terwijl we vroeger vooral mensen trokken doe meer te besteden hebben.’ Maar ook deze laatste doelgroep blijft hij bedienen. ‘Voor deze mensen hebben we bijvoorbeeld Iberico in ons assortiment en grote stukken gerijpt vlees voor op de barbecue. Echt iedereen komt bij ons aan z’n trekken.’

foto-51-300x200 Toen Tim de Keurslagerij overnam heeft hij de voorkant van de slagerij opgeknapt en deze een frisse uitstraling gegeven.

Brutaal zijn

Daarnaast is hij naast de productie voor de winkel ook heel veel aan derden gaan leveren. ‘Toen ik het bedrijf overnam, waren er zo’n dertig tot veertig zakelijke klanten en inmiddels ligt dit aantal rond de driehonderd.’ De enorme toename komt volgens hem vooral door de uitstraling van zijn bedrijf. ‘Ik vind het leuk om als vernieuwend te zijn en om dat ook duidelijk zichtbaar te maken aan de buitenwereld. Mijn grootste marketingtool is misschien wel dat ik een echte Nijkerker ben en heel veel mensen ken.’ Bovendien moet je soms best een beetje brutaal zijn, zo heeft hij ervaren. ‘Als ik in een restaurant ben en er staat mij iets niet aan op het gebied van vlees, dan zeg ik dat. En soms levert dat nieuwe klanten op’, zegt hij lachend.

Lees het volledige verhaal in Vleesmagazine 6 die op 1 juni verschijnt. Nog geen abonnee? Vraag dan snel een voordeelabonnement aan.

  button_voordeelabonnement-aanvragen

Altijd op de hoogte blijven?