Gratis nieuwsbrief

 Elke week het laatste   nieuws in je mailbox

    Abonneren »

Vega versus Vlees: 'Vlees eten is moreel nooit oké'

Tekst verkleinenTekst vergroten
Tekstgrootte:
4 reacties
08 februari 2010 11:34 uur
Vega versus Vlees: 'Vlees eten is moreel nooit oké'

Dag Caroline,

Ziezo, we zijn er weer. Jullie nieuwe website ziet er goed uit (behalve die vleesfoto’s natuurlijk – ik snap niet zo goed hoe mensen daar kunnen op kijken, maar dat zal wel aan mij liggen zeker?)

Je vraagt je af waarom ik niet met je in discussie wil over je klimaatscepticisme. Ik heb al een paar keer gezegd dat ik geen discussie wil voeren over de klimaatverandering, omdat ik vrees voor een welles-nietes-spelletje dat ons te ver zou drijven.

Maar omdat je aandringt, heb ik een medewerker gevraagd om te reageren via een reactie, zodat dat verhaal niet interfereert met de dialoog die we hier voeren. Je kan er dan nog altijd naar verwijzen. (link naar deze reactie volgt later, CvdP.).

 

'Schaamteloze larie'
Toen ik ‘schaamteloze larie’ schreef, schreef ik in mijn stukje over jullie Q-koorts, had ik het daarmee heel specifiek over de uitleg van minister Verburg. Ik vond en vind het helemaal nergens op slaan dat media niet zouden mogen berichten over de Q-koorts om de geitenhouders te sparen.

Ik bedoel: of dat nu op tv komt of niet, ze maken het toch sowieso mee op hun erf?

 

Eiwitleveranciers
Ik heb het al vaak gezegd: ik heb niets tegen vee- en andere boeren. En ook niet tegen mensen die vlees verwerken of slachten of verkopen of eten…

Ik geloof inderdaad niet dat de meeste van die mensen dieren met opzet wreed gaan behandelen ofzo. Maar vanuit de wens om de productie zo ‘efficiënt’ mogelijk te maken om veel geld te verdienen, zijn we wel allemaal samen in een systeem gerold dat noch voor mensen, noch voor dieren, noch voor onze planeet oké is.

Dat is niet echt iemands fout, maar feit is wel dat we gezamenlijk, langzaam maar zeker, naar een alternatief moeten zoeken. Zoals jullie minister van landbouw – en hier prijs ik haar – toch blijkt te willen stimuleren. Wat als de vleesleveranciers nu eens gewoon (plantaardige) eiwitleveranciers zouden kunnen worden, en daar hun geld mee verdienen? Klinkt wellicht naïef, maar het komt.

 

Mishandeling
‘Mishandeling’ is een vage term. Jij ziet geen mishandeling als veehouders niet moedwillig dieren slaan of weet ik veel. Maar ook als dat niet gebeurt, durf ik van mishandeling spreken, ook al is ze niet intentioneel.

Jij vindt dat dieren vandaag goed behandeld worden, ik vind van niet. We kunnen daarover blijven discussiëren, maar uiteindelijk heb je gelijk en zal je mij alvast nooit kunnen tevreden stellen: voor vele vegetariërs zal het eten van vlees nooit moreel oké zijn, ook al heb je de best mogelijke situatie voor het dier. Waarom? Omdat onnodig doden (en doden voor smaak is onnodig doden) volgens mij – en vele anderen - verkeerd is. Omdat we beter zijn dan dat. Punt.

 

Geitjes
Je zegt dat ik beter het eten van geitenvlees kan promoten als ik niet wil dat jonge bokjes onmiddellijk gedood worden. Ik zou er inderdaad voor kunnen pleiten dat mensen die zuivel willen consumeren ook nu en dan eens een babydier moeten verorberen (een jong geitje, een kalfje…).

Want dat is inderdaad de enige manier om dat dier nog een (zeer kort) leven te gunnen. Maar je weet dat ik dat niet ga doen he, Caroline?

Ik heb het ook al eerder gezegd: als je consequent voor het leven wil kiezen, dan consumeer je ook geen zuivel. We dringen dat aan niemand op want – laat ons eerlijk zijn – het is een serieuze stap om vandaag alle dierlijk voedsel vaarwel te zeggen.

Wel vind ik dat de consument geïnformeerd moet zijn en worden, en dat hij moet weten waarvoor hij kiest. De eierindustrie wil liever niet dat iedereen weet dat miljoenen mannelijke kuikens versnipperd worden voor hun eitjes. De geitenhouders vertellen liever niet dat wie geitenmelk wil drinken, zich moet realiseren dat er pasgeboren of (in het beste geval??) jonge geitjes voor gedood moeten worden.

Haantjes
Wat je schrijft over de haantjes klopt niet denk ik. Ik zeg niet de consument onschuldig is in het hele goedkoop-vlees-verhaal, maar twee zaken zijn niet correct.

Ten eerste wordt er wel degelijk hanenvlees gegeten, van het vleeskippenras. Door jarenlange genetische selectie zijn we echter tot twee soorten kippen gekomen waarvan één massaal veel eieren legt en de andere op korte tijd explosief groeit (mensen eten geen kippen, maar wel zes weken oude kuikens).

De haantjes van de eerste soort groeien niet snel genoeg, en het zou economisch een slechte keuze zijn van de kippenhouder om die te kweken voor hun vlees. Dus worden de mannetjes gedood. Daar heeft de keuze van de consument niet zoveel mee te maken.

Vleestax
Je vraagt tenslotte wat ik denk van een vleestaks. Ik ben er nog niet uit wat de ideale manier is, maar feit is volgens mij alvast dat de overheid – zolang de consument niet vanzelf mee wil – milieuvriendelijke en gezonde producten aantrekkelijk moet maken.

Dat kan door ze goedkoper te maken, of de andere duurder te maken, of weet ik veel. Feit is dat het moet. Momenteel is het natuurlijk omgekeerd: wie milieubewust en/of gezond wil eten, moet meer betalen.

Vind je dat logisch of correct? Ik allesbehalve. Ik denk dat een gezonde planeet en een gezond lijf ons gelukkiger kunnen maken. En is er iets anders dat telt?

Groetjes,
Tobias

Ga hier naar alle afleveringen

4 Reacties

beste tobias,

hoe het met de regelgeving van de grotere varkensboeren in europa is gesteld vind ikzelf ook belachelijk. men spreekt al van een milieukeurvarken als dit varken 0.23 meter meer ruimte heeft dan het reguliere varken. wij zijn ook overgestapt naar een bewustere keuze. kijk eens voor de gekke gein op pqa.be en ontdek hoe dat het ook kan!
bart @ 09-02-2010 18:32 uur
Bart, en het doel is nog steeds om het dier na een kort leven te laten vermoorden alleen maar omdat het lekker is?
Arno @ 26-02-2010 22:05 uur
Dat dierconsumptie moreel nooit verantwoord is klopt. Ook consumptie van eieren en melk is moreel niet verantwoord. Als je wil beweren dat wij als mensen van oorsprong vlees eten moet je ook terug naar die tijd waarin zij alles wat ze aten vingen in de natuur, in de prehistorie dus. En vergeet vooral ook niet dat wij in die tijd veel minder vlees aten dan nu. De huidige vleesconsumptie is gewoon van de gekke. Daarbij komt dat deze ook nog eens wordt gesubsidieerd.
Als iedereen nu eens begon met parttime vleeseten (de halve week) dan zou dat al aardig schelen.
Ik zelf ben echter nu zover dat ik richting een veganistische manier van leven ga.
www.alternatief-idee.net @ 31-05-2010 20:07 uur
Dat wij zoveel vlees kunnen eten komt niet alleen door goedkope produktie maar ook door subsidie... voor de fervente vleeseter kijk eens naar deze website; meat.org, Hier vertelt Paul McCartney over dierenfokken en slachthuizen.
Als je die gezien hebt eet je gegarandeerd geen vlees meer....

www.alternatief-idee.net @ 01-06-2010 11:49 uur

Reageer op dit artikel

Naam :
E-mail adres :
Reactie
 
Onthoud mij
 
"Is er te weinig waardering voor vakmanschap ?"
Nee hoor, men is over het algemeen lovend
Ja, bij het SVO-congres is terecht een oproep gedaan om vakmanschap te promoten
  • 13-02-2012 Versvakdagen 2012
  • 05-03-2012 Slagersmanifestatie
  • 11-03-2012 TAVOLA 2012
  • 17-09-2012 Slavakto 2012
  • 23-09-2012 Intermeat 2012

Meer evenementen >

Foto van de maand

In Servië is op een vleesfestival een hamburger van 51 kilo gemaakt. De 51 kilo wegende hamburger is 1,5 meter breed en 2,5 centimeter dik. Het vleesfestival is zo populair dat er een week lang geen auto’s door een aantal straten rijden.

Heeft u zelf een bijzondere, opmerkelijke of mooie foto die met vlees, vleesconsumptie of vleesproductie te maken heeft? Stuur deze dan naar vleesmagazine@reedbusiness.nl. En zie uw foto terug als Foto van de Maand.

Twitter

De redactie van Vleesmagazine is al enige tijd actief op Twitter. Handig om zo direct op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen in uw branche.
Word nu follower» 

Gratis nieuwsbrief

De gratis Vleesmagazine nieuwsbrief verschijnt iedere dinsdag en brengt u het meest actuele nieuws uit de branche. Abonneren »

MeatTech is een platform van en voor technologen die werken in de vleesindustrie of bij toeleveranciers (ingrediënten, machines, verpakkingen) in deze sector.
ga naar www.meattech.nl

Nieuws op uw eigen site

Wilt u de nieuwskoppen van Vleesmagazine.nl ook op uw website of intranet plaatsen? Dat kan eenvoudig en automatisch.