NASHVILLE – Een onderzoek over te veel snacken en slechte schoolprestaties, waarover deze week talloze kranten schreven, blijkt veel genuanceerder te liggen dan door vrijwel alle media gemeld.
Dat blijkt uit een analyse op de website Himmelgarten Café. Terwijl (inter)nationale kranten en websites papegaaiden dat ‘fastfood slecht was voor de schoolprestaties’ en sommigen zelfs schreven dat je van fastfood dom wordt, is het betreffende onderzoek zelf nog nooit formeel gepubliceerd. Ook is het niet getoetst door andere wetenschappers; iets wat zeer gebruikelijk is in de wetenschap.
Onderzoek
De onderzoekster, opgevoerd als dr. Kerri Tobin, zou volgens media 5.500 scholieren hebben onderzocht in de leeftijd van 10 en 11 jaar. Degenen die het vaakst naar McDonald’s of andere junkfoodrestaurants gingen, bleken de grootste achterstand te hebben tijdens lees- en wiskundeproeven.
Student
Tobin is echter geen doctor, maar een doctoraal student. Ook heeft zij geen 5.500 scholieren onderzocht, maar haar bevindingen onder meer uit andere studies gehaald. Zelf had ze geen idee dat kranten aan de haal gingen met haar ‘onderzoek’. Ook stelt zij dat niet één journalist contact met haar heeft opgenomen om de bevindingen te verifiëren.
Het komt overigens vaak voor dat media berichten over zogenaamde ‘wetenschappelijke’ onderzoeken zonder enige kennis van zaken en toetsing van elkaar overnemen. Onlangs nog dook een jaren oud onderzoek over vlees grillen en kanker weer in de media op.
Lees hier de analyse op Himmelgarten Cafe
Link:
Bad Science
Lees ook:
Oud onderzoek over vlees en kanker afgestoft (22 april 2009)
'Paniek om worst met rooksmaak onnodig' (7 april 2009)
Vleesindustrie schiet onderzoek kanker af (25 maart 2009)
Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over onderzoeken over vlees






