ROCKVILLE — Een nieuw Amerikaans onderzoek waarin wordt gesuggereerd dat vleeseters meer kans hebben op het ontwikkelen van kanker, wordt afgeschoten door het American Meat Institute.
Volgens het AMI zijn de onderzoeksresultaten gebaseerd op onbetrouwbare informatie.
De American Medical Association vroeg 500.000 Amerikanen tussen de 50 en 71 jaar oud, wat zij in het jaar ervoor allemaal hadden gegeten. De mensen mochten, als ze het niet zeker wisten, ook een schatting maken.
Het AMI vindt deze methode onbetrouwbaar. ‘Je mag resultaten over gezondheid niet baseren op schattingen en er zeker geen aanbevelingen mee doen. Nu worden er voorspellingen over kanker gedaan op basis van wat mensen dénken te hebben gegeten vorig jaar.’
Ook stelt het AMI dat er andere onderzoeken bestaan, onder meer van Harvard University, die andere resultaten naar voren brengen. Harvard stelde in het grootste onderzoek in zijn soort dat er géén link bestond tussen darmkanker en bewerkte vleesproducten.
Donload hier het onderzoek
Lees ook:
Meer darmkanker onder vegetariërs (23 maart 2009)
Wijn bij vlees kan kanker tegenhouden (2 juli 2008)
Kankerrapport weggehoond door vleessector (1 november 2007)
Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over vlees en kanker
Alle berichten over onderzoeken over vlees






