LEUVEN – Hoewel milieuactivisten en anti-vleeseters ons anders willen doen geloven (‘vegetariërs zijn gezonder en leven langer’), is er opnieuw bewijs gevonden dat mensen oud worden, ondanks (en misschien wel dankzíj) dat ze hun hele leven vlees eten.
Onderzoekster Luisa Salaris van de Katholieke Universiteit van Leuven promoveerde vorige week zelfs op een onderzoek over dit onderwerp.
Zij bestudeerde de eetgewoonten van een groep 100-plussers en die bleken hun hele leven langen consequent (varkens)vlees, zuivel, eieren en vis te hebben gegeten.
Japan
Een Japans onderzoek van de University van Ryukyus onderschrijft de bevindingen. Wetenschappers volgden een groep van zeshonderd 100-plussers in de regio en wat bleek? De oudjes aten allemaal meer varkensvlees en geitenvlees dan mensen in andere Japanse regio’s.
In een eerder Japanse onderzoek, uitgevoerd door de Kyoto's Women University, is daarnaast óók vastgesteld dat mensen die geregeld vlees aten, op latere leeftijd fitter waren dan hun leeftijdgenoten die minder vlees aten.
Zuid-Korea
Onderzoeker Lee Mee-sook van de Zuid-Koreaanse Hannam University die ook de eetgewoonten van eeuwlingen onderzocht, stelde eerder dat minstens drie keer per week vlees en vis dé sleutel is voor een gezond leven voor bejaarden.
Texas
Eerder wees een onderzoek van de University of Texas Medical Branch al uit dat vlees eten de spierafbraak bij ouderen vertraagde. Een Canadees onderzoek stelde verder vast dat L-carnitine, een natuurlijk ingrediënt van vlees, honderdjarigen gespierder en kwieker maakte.
De mythe dat alleen een vegetarisch dieet het leven verlengt, lijkt dus íets genuanceerder te liggen dan sommigen willen doen geloven.
Lees ook het weblog:
Vega versus Vlees
Lees ook:
Vlees oorzaak voor langer leven mens (17 december 2009)
Vleeseter takelt minder snel af (14 september 2009)
Stof in vlees maakt 100-jarige kwieker (14 december 2007)
Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over vleesconsumptie
Alle berichten over ouderen






