DENVER - Een onderzoek uit 2005 van de Universiteit van Minnesota over het verband tussen verbrand vlees en alvleesklierkanker is weer in de media opgedoken.
Diverse nationale en internationale media citeren uit een onderzoek dat al in oktober 2005 werd gepubliceerd. De resultaten ervan zijn deze week onderwerp op een congres over onderzoek naar kanker in Denver.
Volgens het al lang bekende onderzoek lopen mensen die regelmatig verbrand vlees eten zestig procent meer kans op kanker aan de alvleesklier.
Om het risico te verkleinen is het volgens de wetenschappers beter de temperatuur van barbecue of pan lager te zetten om te voorkomen dat vlees zwart wordt.
Tips
Ook wordt geadviseerd het vlees eerst in de magnetron op te warmen. De vleessappen - die de uitgangsstof van kankerverwekkers bevatten - moeten worden weggegooid vóór het bakken. Een andere tip is het vlees in folie op de barbecue te leggen, zodat de vlammen er niet bijkomen.
Lees ook:
Vleesindustrie schiet onderzoek kanker af (25 maart 2009)
Meer darmkanker onder vegetariërs (23 maart 2009)
Marinade vermindert kankerverwekkende stof (6 augustus 2008)
Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over vlees en kanker






