Gratis nieuwsbrief

 Elke week het laatste   nieuws in je mailbox

    Abonneren »

Oregano en rozemarijn houden omega-3 vast

Tekst verkleinenTekst vergroten
Tekstgrootte:
1 reacties
21 november 2007 12:42 uur
Oregano en rozemarijn houden omega-3 vast

BATON ROUGE – Het toevoegen van oregano en rozemarijn aan producten helpt om omega-3 vetzuren vast te houden. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek.

Gezonde omega-3 vetzuren zijn vrij moeilijk toe te voegen aan producten omdat deze zeer vatbaar zijn voor oxidatie. De houdbaarheid van omega-3 wordt echter verlengd door extracten van oregano en rozemarijn toe te voegen

Helpen
‘De resultaten van ons onderzoek kan de voedingsmiddelenindustrie helpen om functional foods te ontwikkelen met een langere houdbaarheid.’, aldus de onderzoekers van de Louisiana State University.

Percentages
Uit testen bleek dat visolie, die niet was bewerkt met de kruiden, na verhitting tot 150 graden nog maar 16 procent DHA en 18.5 procent EPA bevatte. Na toevoeging van één en vijf procent oregano-extract bleken deze percentages te zijn gestegen tot respectievelijk 33 en 66 procent DHA en 45 en 69 procent EPA. Bij verhitting tot zestig graden bleken alle goede vetten te zijn geoxideerd.

Het toevoegen van 2,5 procent een rozemarijn-extract aan de olie bracht de percentages op 57 procent DHA en 58 procent EPA. Bij verhitting tot zestig graden bleek zelfs 88 procent van de DHA en EPA te zijn bewaard.

Geschikt
Volgens de onderzoekers is voor het conserveren van voedingsmiddelen het toevoegen van rozemarijn geschikter, maar bij het bakken op hoge temperaturen kan beter oregano worden gebruikt.

Lees ook:
Groene thee-extract houdt vlees verser (30 oktober 2007)
Nieuwe vinding beschermt biologisch vlees
 (3 september 2007)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over omega vetzuren
Alle berichten over rozemarijn

1 Reacties

Uit het bericht is niet duidelijk wat met 'oregano-extract' wordt bedoeld. Als dat zuivere gedestilleerde olie is, dan is het behandelde product oneetbaar geworden door de scherpe smaak. Zelfs bij vleeskuikens is er al negatief effect bij 0,1% toevoeging van de werkzame stoffen aan voer (Carvacrol en Thymol). In de olie zit hiervan 65-90%.
Lourens Gengler @ 23-11-2007 14:20 uur

Reageer op dit artikel

Naam :
E-mail adres :
Reactie
 
Onthoud mij
 
"Is er te weinig waardering voor vakmanschap ?"
Nee hoor, men is over het algemeen lovend
Ja, bij het SVO-congres is terecht een oproep gedaan om vakmanschap te promoten
  • 17-09-2012 Slavakto 2012
  • 23-09-2012 Intermeat 2012

Meer evenementen >

Foto van de maand

In Servië is op een vleesfestival een hamburger van 51 kilo gemaakt. De 51 kilo wegende hamburger is 1,5 meter breed en 2,5 centimeter dik. Het vleesfestival is zo populair dat er een week lang geen auto’s door een aantal straten rijden.

Heeft u zelf een bijzondere, opmerkelijke of mooie foto die met vlees, vleesconsumptie of vleesproductie te maken heeft? Stuur deze dan naar vleesmagazine@reedbusiness.nl. En zie uw foto terug als Foto van de Maand.

Twitter

De redactie van Vleesmagazine is al enige tijd actief op Twitter. Handig om zo direct op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen in uw branche.
Word nu follower» 

Gratis nieuwsbrief

De gratis Vleesmagazine nieuwsbrief verschijnt iedere dinsdag en brengt u het meest actuele nieuws uit de branche. Abonneren »

MeatTech is een platform van en voor technologen die werken in de vleesindustrie of bij toeleveranciers (ingrediënten, machines, verpakkingen) in deze sector.
ga naar www.meattech.nl