OXFORD - Vegetariërs hebben meer kans op het krijgen van darmkanker dan vleeseters.
Dat blijkt uit een onderzoek van de European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC), verbonden aan de Universiteit van Oxford.
Onderzoek
Tijdens het onderzoek volgden wetenschappers jarenlang 63.550 mensen tussen de 20 en 89 jaar oud. Zij werden opgedeeld in een groep vegetariërs, viseters en vleeseters.
Mensen die geen vlees eten, krijgen minder vaak kanker dan vleeseters, maar darmkanker kwam bij vegetariërs vaker voor.
Volgens de onderzoekers is het nodig om verder onderzoek te doen, aangezien kanker samenhangt met andere leefstijlfactoren naast voeding.
Download hier de samenvatting van het onderzoek
Lees ook:
'Kanker-hotdog' zorgt voor ophef in VS (filmpje) (28 augustus 2008)
Wijn bij vlees kan kanker tegenhouden (2 juli 2008)
Kankerrapport weggehoond door vleessector (1 november 2007)
Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over vlees en kanker
Alle berichten over onderzoeken over vlees






