Gratis nieuwsbrief

 Elke week het laatste   nieuws in je mailbox

    Abonneren »

'Gehakt van AH is goor stinkende troep'

Tekst verkleinenTekst vergroten
Tekstgrootte:
34 reacties
28 september 2009 20:16 uur
'Gehakt van AH is goor stinkende troep'

UTRECHT – Het gehakt van Albert Heijn is ‘derrie’. ‘Goor stinkende troep en als je het bakt is het net een grote pan soep.’ Dit stelde culinair journalist Felix Wilbrink tijdens de opening van de Slavakto, maandagmiddag.

Wilbrink hield een twintig minuten durende tirade over het vlees dat bij Albert Heijn – of zoals hij het noemt ‘de grote blauwe reus’ – in de schappen ligt.

Schamen
‘Vorige week heb ik het eens in de pan durven gooien’, zei hij over het AH-gehakt. ‘Mijn kinderen wilden het niet eten, we hebben het gewoon in de prullenbak gegooid’, aldus Wilbrink.

Volgens Wilbrink schamen zelfs de vleesinkopers van Albert Heijn zich voor het vlees dat in de schappen ligt. Dat zouden ze hem vorige week, tijdens de Smaakparade, hebben toegegeven.

Schandalig
‘De consument wordt méga belazerd’, tierde hij nog even verder. ‘Het is schandalig dat dit in de winkel mag liggen. De arrogantie is bij Albert Heijn hard toegeslagen met de zooi die zij verkopen. De grote blauwe reus wil alleen maar blind geld verdienen. Het is een misdadige organisatie.’

Wilbrink vindt dat slagers harder hun best moeten doen om consumenten duidelijk te maken dat als ze goed vlees willen, ze bij de slager moeten zijn. Ook zou de politiek moeten ingrijpen in het gestunt met vlees in supermarkten, meent Wilbrink.

Meer nieuws van Meatandmeal.nl over de Slavakto 2009:
Lekkerste gehaktbal komt uit Den Haag
Rien Bezooijen beste slager van Nederland (foto's)
Wagyu-vlees zoekt weg naar retail
Bassie en andere gadgets op Slavakto (foto's)
De Koning Vlees levert weer aan retail
'Slagers moeten zelf vleesbureau oprichten' 
Trouwjurk van vlees op Slavakto (foto's)

Meer nieuws van Slagerswereld.nl over de Slavakto 2009:
Felix Wilbrink haalt op Slavakto uit naar Albert Heijn
Frankrijk wint Young Butchers Competition
Nieuw beeldje Slagerij van het Jaar
Prijzen voor slagers Bastiaans en Derksen op Slavakto
Fotoverslag Slavakto
Johan van Uden wint opnieuw Gouden Slagersring
Eerste scores Slagersvakwedstrijden bekend

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over de Slavakto

34 Reacties

Misdadige organisatie? Dat is wel een heel erg uit het verband gerukt citaat. Wel heb ik gezegd dat AH door niets anders dan monopoliezucht en keiharde winstcijfers wordt gedreven. Dat de kwaliteit van bijvoorbeeld gehakt volstrekt onder de maat is, is geen geheim. De verwachting die de consument heeft bij het kopen van gehakt wordt totaal niet waargemaakt. Met andere woorden, het product is een leugen.
Misdadig? Nee, dat gaat te ver.
Felix Wilbrink
Wilbrink @ 29-09-2009 09:42 uur
Felix moet maar eens naar de herkomst van dit gehakt vragen. Waarschijnlijk komt dit spul uit een heel ver en vreemd land waar voedselveiligheid op een iets andere plaats staat dan in Nederland. Als dit gehakt zo stinkt kan het op twee zaken duiden: Klassiek bederf door gewoon verrot vlees te gebruiken. Snel een microbiologisch monster inzetten Felix. Er staan genoeg labjongens op de Slavakto. Die helpen je graag. De tweede oorzaak kan zijn doordat er oud diepvriesvlees gebruikt is of oude worstkoeien gebruikt zijn. Dit vlees ruikt wel iets sterker. Lekker is het niet, maar dat zijn de praktijken van AH ook niet. Het boekhoudschandaal en de diepvrieskonijnen liggen mij nog vers in het geheugen. Helaas.
ijsbrand velzeboer @ 29-09-2009 15:46 uur
Ik ben dan wel benieuwd in welke AH vestiging de betreffende heer is geweest. (overigens wel een erg overdreven reactie m.i. Gehakt van de slager is ook lekkerder, alleen helaas twee keer zo duur). Ik koop vrij regelmatig gehakt bij de AH en ik kan mij het bovenstaande bericht niet voorstellen, tot op heden heb ik louter positieve ervaringen met het gehakt van de AH. Smaakt prima en ruikt niet vreemd, ook niet nadat ik het het ingevroren. Wel koop ik altijd rundergehakt en geen half om half, wellicht een verschil dan.
Dennis @ 30-09-2009 14:32 uur
Het gehakt van de AH komt uit Afrika. Het is mager vlees dat gelijk nadat het geslacht is, ingevroren wordt. Het komt in Nederland aan en gaat naar een vrieshuis waar het een aantal maanden ligt. Vervolgens wordt het ontdooit en samen met Nederlands runderVET tot een "rundergehakt" gemaakt. Vervolgens verpakt en als VERS product (vers is ontdooit) te koop aangeboden in de winkel. EET SMAKELIJK....ps. soms ligt het vlees vanuit Afrika een jaar of 2 te wachten in de vrieshuizen van AH totdat het samengevoegd wordt met Nederlands runderVET. lekker.
sjaak @ 01-10-2009 10:18 uur
joh, je moet sowieso geen vlees eten.
John Muts @ 01-10-2009 10:25 uur
Het is niet normaal dat als je kip of gehakt klaarmaakt dat het dan binnen no time in een plas van zijn eigen water ligt te sudderen en je blij mag zijn als je de helft van het oorspronkelijke volume overhoudt. Dat is gewoon opgespoten rommel. Als je naar een slager gaat, dan betaal je initieel meer, maar vervolgens 'krimpt' je vlees veel minder en smaakt het nog eens beter.
Luc @ 01-10-2009 10:28 uur
Bij AH slotermeer Amsterdam is de gehakt al jaren niet te eten. Ranzig tot en met.
Gehaktbal @ 01-10-2009 10:37 uur
Oh ja joh Sjaak? Was jij erbij? Wie ben jij, dat je dit zo precies weet? Wat een onzin dit weer... Tuurlijk is vlees bij de slager lekkerder, dat is altijd al zo geweest. De supermarkt is geen slager, maar ga niet AH helemaal afzeiken. Kijk eens naar de zooi die ALLE supermarkten verkopen. GA NAAR DE SLAGER, da's alles.
Mark @ 01-10-2009 10:49 uur
@Mark
Maakt het wat uit wie Sjaak is, voor hetgeen hij zegt? Een inhoudelijk weerwoord lijkt me prima, maar het argument dat alle supermarkten dat doen, verklaart alleen de motivatie van AH. De drab die AH als gehakt slijt, is inderdaad schandalig weet ik uit eigen ervaring. Dat die reut via langdurige vriesschepen/huizen wordt aangelengd om een label te kunnen plakken geloof ik onmiddelijk, al was het maar omdat AH's concurrenten door de keuringsdienst van waarde op dezelfde praktijken zijn betrapt. "de zooi die alle supermarkten verkopen", was het toch?
Eric
Eric @ 01-10-2009 11:01 uur
De regering[ministers met commisariaten bij de supermarkketens] hebben er wel even voor gezorgd dat de boeren hun vee niet meer naar de markten kunnen brengen,onder het mom ziekte verspreiding.Supers bepalen de prijs voor Bio? en gewoon vlees,melk en groente.De boeren krijgen er niks voor,en staan met d'r rug tegen de muur.
Als er n keer wat gebeurd in bijv, zuid holland en ze sluiten 2 bruggen af,verhongerd de hele randstad in 'n paar weken.Met dank aan onze "vooruitziende" regering.
Ze hebben veel geleerd ,maar nergens van geleerd.
Charly @ 01-10-2009 11:01 uur
He Markie, kijk eens naar een oude aflevering van keuringsdienst van WAARDE. Daar een reportage van hetgeen ik vertel. Verder koop ik al jaren geen vlees bij welke supermarkt dan ook, dus... Vlees AH komt/kwam uit Botswana = te mager.. opgeslagen in LONDON, soms 3 á 4 jaar, dan mengen met NL runder/varkensvet....lekker. Kijk zelf Markie voordat je mij loopt af te zeik..
sjaak @ 01-10-2009 11:11 uur
Eric, dank
sjaak @ 01-10-2009 11:20 uur
Hier wordt al heel lang helemaal niet meer bij AH gekocht. AH is duur, en dat laat zich niet vertalen in een betere kwaliteit. Ik verkeer in de bevoorrechte positie de inkopen bij de Sligro te kunnen doen. Altijd vers, redelijke prijs, en wel kwaliteit. Verder is gehakt van zichzelf al restverwerking. Versnipper dan gewoon een biefstuk... Dat heet trouwens tartaar, iets waar je in de supermarkt ook de nodige vraagtekens bij kan zetten.
Aad @ 01-10-2009 11:24 uur
@ Aad
De 'biefstuk' bestaat tegenwoordig bij supermarkten ook uit chemisch geplakte stukjes vlees.
Reeskees @ 01-10-2009 11:46 uur
Ook wij hebben de AH sinds enige tijd afgezworen voor vlees. De slager in de buurt is druk, heeft altijd alles echt vers en als het rundergehakt op is, pakt hij een paar sukadelappen en haalt die voor je door de molen. Vervolgens rekent hij de lagere gehaktprijs met je af. En hij zegt erbij: wel nog even goed mengen hè. Het resultaat op tafel is niet te vergelijken. Gehaktballen van vlees in plaats van het AH granulaat, dat alleen van het ei aan elkaar blijft hangen. En in prijs scheelt het me 30%. En zelfs de grote mensen krijgen er een plakje heerlijke worst.
bart @ 01-10-2009 11:49 uur
@ Reeskees:

Daarom mogen de supermarkten wat mij betreft hun zooi dan ook gewoon aan types als Sander verkopen... Prima te eten, toch? En daarom mijdt ik zelf dus inderdaad de gifmengerijen die supermarkten tegenwoordig zijn als de zwarte pest.
Aad @ 01-10-2009 11:51 uur
even wat vaker naar de keuringsdienst van waarde kijken van nps of vpro,dan zie je dat dit soort dingen heel normaal is in supermarktland over het plakvlees nog maar niet te spreken .
men sjaak heeft gelijk,ik heb het ook gezien.hele grote vriezers in afrika met vlees van 2 jaar oud inderdaad ja .
eet smakelijk.
mokummer @ 01-10-2009 11:51 uur
Blinde varkens. Vlees van AH of C1000 is gewoon troep. Als je dit niet ziet dan ben je echt blind. Kipfilet volgespoten met water voor het volume. Gehakt in de pan waarbij tijdens het bakken een zooi water je pan vult. Het is keiharde troep.
Drac @ 01-10-2009 12:03 uur
Ik moet wel erbij vermelden dat de C1000 veel beter is in vlees dan de AH. C1000 is goedkoper en kwalitatief veel beter in vlees.
Drac @ 01-10-2009 12:05 uur
Wat een heerlijk opgehemel van de slager.
Ik heb mijn lesje wel geleerd. 1 keer een vlees pakket gehaald bij een goede slager, omdat het zo "goed"moest zijn.
200 euro armer en niet echt onder de indruk. Een 2 weken later dezelfde selectie gehaald bij de AH, smaakte hetzelfde, ondanks wat meer water, maar wel 50 euro. Ik snap wel dat jullie slagers je broek moeten ophouden, maar niet over mijn rug en zeker niet met dit soort bullshit verhaaltjes zoals hier rondgebazuind word. Afrika vlees dat 2 jaar in een koelcel ligt, donder op dat geloof je toch zeker zelf niet. Laat me niet lachen......
kees @ 01-10-2009 12:27 uur
Felix heeft helemaal gelijk. Het is ongelooflijk smerige troep. Hetzelfde geldt voor de "tartaar" van de supermarkt. Als je van rauwe tartaar op een broodje houdt, hoef je je vlees echt niet bij de supermarkt te kopen. Alsof je rauwe half-om op een broodje prakt: niet te vreten! En zelfs bij de slager (een keurslager hier in Leiderdorp) is het tartaar de afgelopen jaren steeds minder geworden, zit steeds meer vet doorheen.
Adrian @ 01-10-2009 12:33 uur
Wat een onzin. Vrije markt, AH heeft zichzelf er alleen mee! Als culinaire vogels als Felix blind mogen proeven vinden ze het vlees van de Aldi waarschijnlijk het lekkerste..
marcel @ 01-10-2009 13:29 uur
Zo ontzettend waar!!! Dat gehakt meurt gewoon de pan uit en idd veel water....ik dacht dat het an mij lag...het stinkt en is vies van smaak en soms ook een rare struktuur!!
anja v. @ 01-10-2009 14:34 uur
twee weken geleden had ik een pakje runder gehakt gekocht bij de AH XL in Ede. Het was bedoeld voor de spagetti, maar alles is de vuilnisbak in gegaan.Was veel te vet en stonk de pan uit.voor ons geen gehakt meer van AH.
douwe @ 01-10-2009 16:00 uur
Ik snap al die klachten niet. Koop altijd m'n vlees bij de AH en bevalt prima. Heerlijk! (al is de kip wel erg volgespoten met water)
Eric @ 01-10-2009 16:45 uur
@Aad:Tartaar is niet van biefstuk gemaakt maar van tartaarsnippers(nek, borst schouder vlees voornamelijk). Een Duitse biefstuk is gehakt(met een bijl of mes) van biefstuk als je een goede hebt. Is de kwaliteit minder is het vaak door een grove plaat heen gemalen om dingen te verbergen overigens maximaal 8% vet toegestaan.
Verder is het ook een beetje appels met peren vergelijken, heeft men het nu over varkens, halfom, rundergehakt (alle max 35% vet), mager rundergehakt (max 20% vet) of tartaar (max 10% vet).

@Reeskees
Vlees plakken chemisch? Volgens mij gebeurt dit met eiwit welke men uit (varkens)bloed haalt. Niet zo heel chemisch en is door de gemiddelde Nederlander niet eens te bemerken zeker niet als deze bereid op het bord komt. En dan de smaak, smaakt de geplakte "dikbil biefstuk" minder dan de normale kilo slager biefstuk?

Valt me nog mee dat niemand iets heeft geroepen over vleeswaren, een plakje (gekookte)ham op het brood bevat ook veel water zelfs als deze van de ambachtelijke slager komt.

Heeft iemnad ook wel eens bedacht dat men in de winkel zelf een beetje laks is en zo de smaak zeer nadelig beinvloedt. Zie regelmatig de kratten met vlees veels te lang buiten de koeling staan. Het vlees is zo al bedorven voordat het de verkoop koeling in gaat.
Carolus @ 01-10-2009 17:46 uur
'Vlees' van Appie komt meestal uit Afrika en betreffende diertje is soms al 10 of 15 jaar dood. In de diepvrieshuizen blijft het liggen tot Appie een gunstig marktmoment ziet. Dit was paar jaar geleden al te zien in Keuringsdienst van Waarde (RVU). Bij de slager gehakt kopen kost maar paar duppies meer en daar krijgt u niet die rare bultjes van omdat het onvruchtbaar makend hormoonvlees is. Overheid weet er vast van, maar NWO-normen zijn NWO-normen; moeten richting een dunbevolktere wereld.
Appie Crimson @ 01-10-2009 17:55 uur
Wij halen al een tijdje geen vlees meer bij de AH. Het is gewoon echt slechte kwaliteit! C1000 of de Coop is gewoon 10x beter. Bovendien piepen ze het stokbrood ook op.... :/
Ik denk dan ook dat ze daar een goede winstmarge op pakken.
ossie @ 01-10-2009 18:55 uur
ik werk in het vlees en wij benen uit voor ah dit zijn europese koeien, en het vlees gaat vacuum ver snaar de winkels dus ,niets waar van jaren invriezen
kees @ 04-10-2009 07:59 uur
niets van waar?? heb jaren gewerkt bij duits bedrijf en maakten voor alle bekende winkels in nederland vleesproducten;ALTIJD vlees bevroren uit brasilie/thailand/polen enz enz,opdooien,dan verwerken,weer invriezen,verpakken,vervoeren en weer opdooien en verkopen als VERS!!
DUS................................
henk @ 20-10-2009 19:03 uur
AH verkoopt alleen aftandse troep.Fruit is nooit vers, groente vaak oud( verlepte sla),het brood is niet te vreten,over het vlees maar helemaal niet te spreken, ja, en duur dat ze is !!Ook met haar waardeloze huismerken.
AH is in Nederland monopolist met haar troep, zij wordt beschermd door de overheid die buitenlandse winkelcentra zoals Carrefour en Geant en andere Supermarches buiten de deur houden.
En wij maar Europees denken !
Zouden Carrefour en Geant hier in Nederland een poot aan de grond krijgen dan was AH binnen 1 jaar failliet !!
Tijgerkat @ 08-01-2010 23:33 uur
Ik hoop dat jullie in zien dat alle kleine vers winkels verdwijnen door die grote reuzen .Ga voor je vlees na de slager en voor je groenten en fruit naar de groentenman en voor je brood na de bakker ook deze mensen willen een bestaan. voor je zeepppeoeder kun dan naar Appie.
Frederika @ 26-01-2010 16:25 uur
@ 07-06-2011 19:37 uur
Ik hoor iedereen schelden op de AH. Ik zou eerder supermarktgehakt met "ambachtelijk" willen vergelijken. Qua prijs is dat ook fair want de ambachtelijke slager vraagt voor eenvoudig halfomgehakt vaak prijzen waarvoor ik bij de super biefstuk koop.

De meeste "ambachtelijke" slagers hebben het moeilijk en juist dan lijkt me de verleiding groot om bedorven rommel te verkopen of door het gehakt te draaien. Verder vind ik kleine slagers vaak listig met de combinatie koude vleeswaar/rauw vlees ivm kruisbesmetting. Verder krijg ik daar meer dan eens een met lijknat bevochtigd bankbiljet als wisselgeld terug.
Lekker @ 25-11-2011 12:39 uur

Reageer op dit artikel

Naam :
E-mail adres :
Reactie
 
Onthoud mij
 
"Is er te weinig waardering voor vakmanschap ?"
Nee hoor, men is over het algemeen lovend
Ja, bij het SVO-congres is terecht een oproep gedaan om vakmanschap te promoten
  • 13-02-2012 Versvakdagen 2012
  • 05-03-2012 Slagersmanifestatie
  • 11-03-2012 TAVOLA 2012
  • 17-09-2012 Slavakto 2012
  • 23-09-2012 Intermeat 2012

Meer evenementen >

Foto van de maand

In Servië is op een vleesfestival een hamburger van 51 kilo gemaakt. De 51 kilo wegende hamburger is 1,5 meter breed en 2,5 centimeter dik. Het vleesfestival is zo populair dat er een week lang geen auto’s door een aantal straten rijden.

Heeft u zelf een bijzondere, opmerkelijke of mooie foto die met vlees, vleesconsumptie of vleesproductie te maken heeft? Stuur deze dan naar vleesmagazine@reedbusiness.nl. En zie uw foto terug als Foto van de Maand.

Twitter

De redactie van Vleesmagazine is al enige tijd actief op Twitter. Handig om zo direct op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen in uw branche.
Word nu follower» 

Gratis nieuwsbrief

De gratis Vleesmagazine nieuwsbrief verschijnt iedere dinsdag en brengt u het meest actuele nieuws uit de branche. Abonneren »

MeatTech is een platform van en voor technologen die werken in de vleesindustrie of bij toeleveranciers (ingrediënten, machines, verpakkingen) in deze sector.
ga naar www.meattech.nl